Tieyksikkölaskelman laatiminen


Tieyksikkölaskelman laatiminen


Tieyksiköiden määrä = tiellä valmennettavien tai ratsastettavien hevosten lukumäärä x painoluvun ohjearvo x mahdollinen painoluvun korjauskerroin x keskimääräinen ajo- tai ratsastusmatka x mahdollinen matkankorjauskerroin.

Tieyksiköitä voidaan harkinnan mukaan alentaa tai korottaa painoluvun korjauskertoimella seuraavilla perusteilla. Laskelmassa käytetään vain yhtä, tieosakkaan tienkäyttöä parhaiten kuvaavaa korjauskerrointa. Korjauskerroin on yleensä alle 1,0. Vilkkaassa hevoskäytössä olevia yksityisteitä toki on, mutta ei kovin runsaasti.
· tienkäyttö on keskimääräistä selvästi kuluttavampaa tai olosuhteet muutoin ovat poikkeavat, korjauskerroin 1,1 … 1,5 (vain poikkeustapauksissa yli 1,5)
· tietä käytetään painoluvun mukaista määrää (joka toinen päivä) harvemmin tai vain osan vuotta taikka osalla hevosista ajetaan tai ratsastetaan tiellä vain harvoin, korjauskerroin 0,5 … 0,9
· tietä käytetään vain satunnaisesti, korjauskerroin 0,1 … 0,4

Tieyksikkölaskelmassa käytetään tiellä tosiasiallisesti ajettavien tai ratsastettavien hevosten keskimääräistä määrää. Tallin kokonaishevosmäärällä ei välttämättä ole ratkaisevaa merkitystä.

Tieyksikkölaskelmassa voidaan käyttää erityisliikenteen merkintää ja liikennettä kuvaavaa lisätietoa esim. EL / ravivalmennus tai EL / ratsastus.

Ulkopuolisten ravi- ja ratsutallien käyttömaksut

Jos yksityistielain mukaista tietä käyttävää ulkopuolista ravi- tai ratsutallia ei oteta tieosakkaaksi ja määrätä sille edellä kuvatulla tavalla tieyksiköitä ja tiemaksua, mutta tienkäyttö kuitenkin sallitaan, käytetään käyttömaksua. Täysin tilapäinen ratsastus, joka ei aiheuta vahinkoa, haittaa tai häiriötä, kuuluu jokamiehenoikeuden piiriin, eikä siitä määrätä käyttömaksua.
Jos käyttäjä omalla kustannuksellaan pitää varsinaiseen ravivalmennukseen tai ratsastukseen käytettävän tienosan yhteisesti sovittavalla tavalla kunnossa, tiekunta, tieosakkaat tai maanomistaja voivat päättää, että tienosalta ei peritä korvausta. Päällystetyillä teillä käyttömaksua voidaan tapauskohtaisesti alentaa.

Kunta voi esim. maaseutuelinkeinojen kehittämiseen liittyen antaa tienpitäjälle normaalin kunnossapitoavustuksen lisäksi erityistä hevosurheilureitin ylläpitoavustusta. Jos avustus kattaa hevosurheilureitistä aiheutuvat lisäkustannukset, ei reitin käyttäjiltä peritä käyttömaksuja.

Käyttömaksu on määrättävä sen mukaan kuin katsotaan kohtuulliseksi ja ottamalla huomioon vastaavanlaisesta liikenteestä tieosakkaalta perittävä maksu sekä tien kunnossapitokustannusten lisääntyminen. Maksun suuruus määräytyy siten periaatteessa samoin perustein kuin määräytyisivät tieyksiköt ja tiemaksu. Ulkopuolisilta perittävät käyttömaksut voivat kuitenkin olla kohtuullisessa määrin suurempia kuin tieosakkaiden tiemaksut. Siten ne kattavat lisääntyneen liikenteen aiheuttamat haitat, kunnossapitotarpeen kasvun ja hallintokulujen lisääntymisen.

Käyttömaksulaskelmassa käytetään tiellä tosiasiallisesti ajettavien tai ratsastettavien hevosten keskimääräistä määrää. Tallin kokonaishevosmäärällä ei välttämättä ole ratkaisevaa merkitystä. Matkana käytetään todellista ajo- tai ratsastusmatkaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti